Oprava chybné aktualizace Androidu na telefonech Samsung

5. 5. 2020 | Jan Nejman | Technology/Mobile phones | 395 views | 0 comments | CS | Updated: 6. 5. 2020 15:27

Obdržel jsem telefon Samsung Galaxy S7 pořízený originálně s polskou distribucí systému. K plné spokojenosti fungoval několik let a prošel několika automatickými updaty systémového software.

S letošní dubnovou aktualizací však přišla zásadní změna. Po bezchybném dokončení aktualizace a restartu telefonu se telefon přestal registrovat k mobilnímu operátorovi, a tedy z něho nešlo volat. Chyběla v něm i lišta s rychlým nastavením a některé aplikace. Operátor nešel přidat ani manuálně. Tento příspěvek tedy bude o obnově Android systému na telefonech Samsung.


Velmi účinné řešení často bývá metoda vypnout a zapnout. I když tato metoda je dostačující na většinu technických problémů, v tomto případě však nepřinesla pozitivní výsledek. Aktualizace software se na první pohled jevila jako nedokončená – tedy jako by některé komponenty systému chyběly. Před každým experimentem je dobré minimalizovat ztráty, tedy první věc, kterou je vždy nutné provést je záloha všech cenných dat uložených v telefonu. To by samozřejmě mělo být automatické, ale ne každý denně zálohuje data. Tedy pravidlo číslo jedna je zkontrolovat, zda mám všechna data zálohována – zvláště fotky, videa, data aplikací (pokud umožňují export), telefonní seznam (pokud není automaticky synchronizován), data z různých messengerů (Viber, WhatsUp, Telegram, apod.). Před dalšími kroky důrazně doporučuji ještě jednou zkontrolovat, jestli je opravdu vše zálohované. Cesty zpět už není.

Pokud mám zálohu udělanou, lze pokračovat v analýze stavu. Naštěstí bylo v telefonu přístupné menu „Nastavení“, kde poslední položkou menu je „O zařízení“. Tam lze dohledat stav software, případně jednotlivých hardwarových komponent. Mne zajímaly především nabídky Číslo modelu, Stav → Stav SIM karty a Informace o SW. Stav SIM karty sice zobrazil sílu signálu, ale telefon nebyl zaregistrován v žádné síti. Síla signálu -91dBm je plně dostačující k připojení, tedy potíž rozhodně není v nedostupnosti mobilního signálu. Zkusil jsem vyhledat mobilního operátora manuálně přes menu: Nastavení → Mobilní sítě → Síťový operátoři → Vyhledat sítě. Telefon však žádného dostupného mobilního operátora nenašel.

Jelikož mne nenapadala jiná alternativa, nezbývalo, než přistoupit ke kroku s obnovením systému do továrního nastavení. To lze udělat několika způsoby. Lze použít například menu: Nastavení → Záloha a obnovení a vybrat: Vynulovat nastavení, které obnoví výchozí nastavení telefonu s výjimkou zabezpečení, jazyka a nastavení účtu. Pokud tato operace nepomůže, lze použít volbu: „Obnovit tovární data“, která smaže veškeré nainstalované aplikace, včetně všech nastavení a účtů. Ani jedna z možností nevyřešila problém. I po obnově továrního nastavení se nebyl telefon schopen se připojit k mobilnímu operátorovi a menu rychlé volby stále nebylo dostupné. Android systém na telefonu Samsung má i další možnosti obnovy. Telefon lze při zapnutí přístroje přepnout do speciálního módu a to Android system recovery.


Android - Recovery mode.

Po vypnutí telefonu je potřeba současně držet tlačítka [Hlasitost +] a [Home] a při jejich stálém držení pak zapnout telefon. V recovery módu lze vybrat některé možnosti obnovy, pro obnovu nastavení jsou však podstatné volby wipe cache partition a wipe data/factory reset, které se opět pokusí nastavit telefon do výchozího stavu.

V menu se pohybuje tlačítky [Hlasitost +] a [Hlasitost -]. Vybraná volba se potvrzuje tlačítkem [On/Off].

Poznámka: Některé jiné modely mohou používat i jiná dostupná tlačítka.

Zkusil jsem prvně smazat cache partition a poté udělat factory reset. Bohužel ani jedna z metod nepomohla, protože obě metody smažou pouze nastavení, ale v tomto případě byla evidentně chyba v nainstalovaném systému a ne ve vlastním nastavení.

Bude tedy potřeba donutit telefon, aby použil jinou verzi systémového software. Zkusil jsem použít SW k tomu určený o to Samsung Smart Switch. Software přímo od výrobce má jisté garance funkčnosti. Nejnovější verzi Smart Switch software se mi nepodařilo zprovoznit na Windows 7, ale na Windows 10 byl funkční. Nainstalovaná aplikace umí zálohovat všechna nastavení telefonu, případně i systém a pak jej obnovit. Já však neměl uložen předchozí stav. Tedy nebylo jak telefon obnovit do funkčního stavu. Smart Switch také umí aktualizovat systém. Telefon však obsahoval nejnovější verzi, tedy aktualizace nebyla možná, protože aktualizace na nižší verze nejsou podporovány.

V tento moment jsem se pokusil kontaktovat prodejce a operátora, a dostalo se mi shodné odpovědi, že bude nutné telefon doručit do specializovaného servisu výrobce. Jelikož byla celá republika v nouzovém stavu kvůli virové infekci SARS-COV-2, která způsobuje onemocnění COVID-19 a být bez dostupného telefonu, a tedy alespoň virtuálního kontaktu s rodinou, nebyla zrovna pozitivní představa, zbývala ještě jedna možnost jeho záchrany.

Jako poslední možnost záchrany telefonu jsem zkusil přepsání systému z instalačního obrazu. Instalační obrazy jsou dostupné třeba na serveru SamMobile. Je potřeba znát přesný model telefonu – ten je například uveden na štítku uvnitř telefonu nebo lze jej zobrazit v menu Nastavení → O zařízení → Číslo modelu (například pro Samsung Galaxy S7: SM-G930F). Dobré je mít poznamenané všechny údaje z Nastavení → O zařízení → Informace o SW. Zejména jsou důležité verze Základního pásma a Číslo sestavení. V seznamu různých verzí systému pro konkrétní model jsem vybral stát a mobilního operátora, resp. lokálního distributora. Nainstalovaný systém v telefonu se skládá z několika částí a to vlastní systém s podporou pro obnovou systému, bootloader (spuštěn po zapnutí telefonu), software pro modem a rádio (závislý na operátorovi, resp. regionu) a software, který vytváří lokální distributor (různé úpravy software např. dle operátora, včetně předinstalovaných aplikací). Až nyní jsem zjistil, proč telefon nelze připojit k operátorovi O2. Automatická aktualizace nainstalovala nový software pro modem a rádio a ten už neobsahoval podporu operátora O2. K tomu došlo, protože telefon byl z polské distribuce a polský distributor se rozhodl vyřadit podporu O2 ze své distribuce. Jádro problému je tedy objeveno a můžeme přejít k tomu jak problém vyřešit, tj. nahrát do telefonu správnou verzi software pro modem a rádio. Ze seznamu softwaru na sammobil.com jsem vybral už českou distribuci, která obsahuje podporu pro české operátory. Po registraci na stránkách je možné zdarma stáhnout omezený počet souborů s vybraným SW archívem. Stáhnul jsem tedy archív softwarových obrazů zkomprimovaný v zip formátu pro vybraný model. Soubor je poměrně velký – jednotky gigabytů a nějakou tu hodinku to trvá, než se stáhne.


Aplikace Odin - výběr softwarových komponent pro upload.

K reinstalaci systému jsem použil aplikaci Odin verze 3.14. Je potřeba rozbalit stažený archív a v aplikaci Odin vybrat, které části systému se mají nahrát do telefonu. Všechny části systému a jejich reprezentace jednotlivými soubory by měly být vybrány v pravé části okna aplikace a současně by měly být zatržené checkboxy před jmény souborů.

Jen drobná poznámka k významu jednotlivých zkratek před názvy souborů – BL je bootloader, AP je vlastní Android systém, CP je software pro modem a rádio, CSC a USERDATA (HOME_CSC) jsou specifické soubory distribuce operátora. Rozdíl mezi CSC a HOME_CSC je v tom, že v případě použití HOME_CSC, aplikace Odin zanechá na telefonu nainstalované aplikace a jejich data, tedy dojde jen k přepsání např. systému, ale ne již nainstalovaných aplikací.

Pokud je vše připraveno, je nutné přepnout telefon do jiného speciálního módu, ve kterém telefon umožňuje přepsání vnitřního systému z externího zdroje přes USB rozhraní. Tento speciální mód se aktivuje při zapínání telefonu. Pokud je telefon vypnutý, drží se tlačítka [Hlasitost -] a [Home] a při jejich stálém držení se zapne telefon. Pokud se vše podařilo, telefon zobrazí dialog na obrázku níže.


Android - Odin mode.

Po stisknutí tlačítka [Hlasitost +] se pokračuje do stavu, kdy telefon čeká na data z USB portu a tedy z aplikace Odin běžící na PC. Nyní je potřeba telefon propojit, ideálně originálním, USB kabelem s počítačem. Pokud je vše připravené, v aplikaci Odin by se měl zobrazit port COM s modrým pozadím.


Android - Odin mode - čeká na data z PC.

Aplikace Odin - Software upload.

Snad je vše připraveno a může se přistoupit k vlastnímu přepsání systému po kliknutí na tlačítko [Start] v aplikaci Odin.

Pokud je upload software úspěšný, tak se zobrazí text PASS! v zeleném pozadí, tak jak je vidět na následujícím obrázku.

Po updatu dojde k automatickému restartu telefonu a telefon pokračuje už instalací systému – ta trvá několik nekonečných minut, kde není zřejmé, co telefon vlastně dělá.

Rozhodně není dobré telefon v této fázi vypínat. Taktéž je dobré mít plně nabitou baterii před vlastním updatem, a místo PC je jistější použít notebook, který může fungovat i po výpadku síťového napájení. Výpadek napájení během zápisu bootloaderu by mohl být kritický.

Po nastartování systému doporučuji zkontrolovat nainstalovanou verzi a samozřejmě vyzkoušet registraci telefonu k mobilnímu operátorovi. Tímto postupem se povedlo vyřešit potíže s chybným softwarem v polské distribuci pro modem a jeho registraci k O2 operátorovi. Ve výsledku nyní běží v telefonu česká distribuce O2.

Informace jsou prezentovány za účelem vzdělání a rozšíření zájmu o elektroniku. Provozovatel ani autor článku nepřejímají žádnou zodpovědnost za jakékoliv škody vzniklé použitím uveřejněných informací. Taktéž nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích stran. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky, zde použité, jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. V případě zjištění porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte správce na adrese blog (zavináč) nejman.cz.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
By using this site you agree to the use of cookies for analytics, personalised content and ads. Další informace